Wat heb je allemaal nodig voor het maken van productfoto’s voor een webshop?
We kopen tegenwoordig steeds vaker en steeds meer producten online, via een webshop. Je kunt dan het product niet zo ervaren als dat je dat in een echte winkel zou kunnen. Het belang van goede productfoto’s wordt voor je webshop wordt dus steeds groter. Op basis van jouw productfoto’s maakt de klant een keuze of ze het product wel of niet willen kopen. En het vormt de identiteit van de webshop.
Het lijkt op het eerst gezicht misschien niet haalbaar om zelf je eigen productfoto’s te schieten. Maar met onderstaande tips kom je een heel eind en zorg jij voor je eigen professionele productfoto’s!
Een simpele systeemcamera vaak al genoeg
Een relatief simpele systeemcamera kan al goed geschikt zijn voor het schieten van jouw eigen productfoto’s. Het belangrijkste om je af te vragen is op welk formaat de foto’s moeten gaan tonen. Dit is namelijk van invloed op de hoeveelheid pixels waaruit het beeld moet komen te bestaan en dus op het type camera dat je nodig hebt. Daarnaast is het belangrijk dat je op je camera zelf de licht- en camera-instellingen kunt aanpassen. Je kunt daarmee bijvoorbeeld de resolutie aanpassen of met het licht spelen.
Handmatig de belichting regelen
Om zelf goed de belichting van de foto te bepalen, schakel je op de camera de automatische instellingen uit. Je kunt nu dingen aanpassen als de ISO-waarde, de sluitertijd en de het diafragma. Online vind je veel verschillende en uitgebreide handleidingen (zelfs toegespitst op jouw specifieke camera) over hoe je met deze instellingen omgaat. Uiteindelijk zorg jij er dan voor dat jouw product precies juist belicht wordt en prettig afsteekt tegen welke achter- of ondergrond u ook gebruikt.
De achtergrond is van belang
Om aantrekkelijke productfoto’s te schieten, hoef je niet over een professionele studio te beschikken. Wel heb je een prettige ondergrond of achtergrond voor uw foto’s nodig. Je kunt ervoor kiezen om het product zonder poespas op een witte achtergrond te fotograferen voor een strakke en duidelijke foto. Maar je kunt er ook voor kiezen het product te fotograferen in een omgeving waarin het product normaalgesproken gebruikt zal worden. In dit geval is het belangrijk dat de achtergrond of ondergrond niet afleidt van het product.